Cap al cap del Pla, Fontanals i els plans de Sant Cristòfol - Senderisme

Punt de sortida: pista que passa pel costat de la Font del Castell

La casa del Cap del Pla, avui enrunada, és a l'extrem sud-est de l'altiplà conreat de Cerdanyola, i al sud del Coll de Sobirana. Aquí comença una raconada boscosa, dominada pel pi roig, que es va enfilant cap a la Clusa. Seguint pista amunt en llaçades i en franca pujada fins als 1.400 metres, s'arriba a diversos replans, amb un esplèndid mantell forestal, on apareixen els cóms de la Font de Fontanals, el Camp de l'Ermità i els Plans de Sant Cristòfol de Vallfogona (1.430 m), documentat abans de l'any 1.000, convertit avui en simples munts de rocs que tot just dibuixen les antigues parets.

Itinerari

Seguint la pista (inicialment encimentada, llavors asfaltada) que passa pel costat de la Font del Castell, cal deixar les que se'n separen per l'esquerra en direcció est per anar a Falgars i seguir sensiblement en direcció sud-est. Arribats a l'indret del Cap del Pla, la pista s'introdueix per la clotada que formen els Serrats i el Roc de la Clusa, fa diverses llaçades per enfilar-se més fàcilment i arriba als plans on hi ha Fontanals (els cóms són un xic amagats a la dreta, en el sentit de la marxa). En pocs minuts s'és al Camp de l'Ermità (1.450 m), veritable cruïlla on hi ha pistes que baixen cap a Falgars (sector 3) i a la Pobla de Lillet (després d'una bona tirada) i que pugen cap al Callaràs (sector 4), cap a la Clusa (sector 6) i cap al Pla de l'Orri (sector 5).