Cap al Pla de l'Orri i Sant Jaume de Frontanyà - Senderisme

Punt de sortida: Fontanals

El Pla de l'Orri forma uns prats oberts i extensos, entre el Roc de la Clusa i el Pedró del Puig Lluent. D'aquest cim, vèrtex geodèsic de vista extraordinària, surt la carena que s'allarga fins a sobre de Sant Jaume de Frontanyà. El recorregut de Sant Julià de Cerdanyola a Sant Jaume és llarg (s'hi ha de comptar un matí complet, anar i tornar, ja que requereix tota una jornada). Es tracta, però, d'una excursió absolutament recomanable que combina les grans boscúries i els horitzons amplíssims (si fa bo, des de Montserrat i el Montseny fins als Pirineus) amb la sorprenent joia romànica de Sant Jaume de Frontanyà.

Itinerari

Per pujar al Pla de l'Orri s'ha de partir de l'indret de Fontanals (1.450 m, sector 3) i deixar a l'esquerra la pista que va cap al Camp de l'Ermità per seguir la de la dreta, que s'enfila cap al Collet Llobató (1.600 m aprox.) i després al Collet de la Creu (1.650 m) ja en la carena principal de la Clusa al Puig Lluent. A la dreta (oest) queda ben propera la Collada de Sant Miquel, sota mateix del cim de la Clusa, per on passa la pista que baixa a Sant Romà de la Clusa. Des del Collet de la Creu es baixa també en pocs minuts fins al Pla de l'Orri, que s'ha de remuntar per la banda contrària. Es deixa a l'oest el Pedró del Puig Lluent (vèrtex geodèsic: 1.764 m) per anar a buscar la carena principal que es dirigeix clarament cap a l'est, amb vista oberta a banda i banda (nord i sud). L'itinerari puja i baixa pels lloms de la carena o els flanqueja pel cantó de la baga (nord) i passa per indrets de nom tan suggeridor com el Grau Pedrís, els Plans de Cosp, Faig i Banca, la Creu Melosa, etc., abans de baixar al petit nucli de Sant Jaume de Frontanyà (1.080 m), dominat per la seva església monumental del segle XI.