Cap a la Clusa i Sant Romà - Senderisme

Punt de sortida: Fontanals

El Roc de la Clusa, ben visible des del poble de Sant Julià de Cerdanyola, és la cruïlla de tot un conjunt de carenes recorregudes per una xarxa de pistes i per molt nombrosos camins. País de boscos, torrentades i roca nua que forma cingles, la Clusa és accessible des de molts indrets, però especialment des de Fontanals. Sant Romà de la Clusa, ja en el vessant sud de la carena i pertanyent al municipi de Castell de l'Areny, és una pagesia encara habitada situada a 1.340 m amb una bonica església romànica del segle XII.

Itinerari

S'accedeix a la Clusa des de Fontanals (sector 3) seguint la pista que puja cap a Collet Llobató i la Collada de Sant Miquel (1.670 m, sector 5). Des d'aquí s'arriba al cim arrodonit de la Clusa (1.730 m) en pocs minuts, un indret agradable que convida a seure tot mirant el paisatge. Per baixar a Sant Romà, gairebé hi ha una hora: s'ha de seguir la pista que hi baixa des de la Collada de Sant Miquel, en direcció sud. Des de Sant Romà es pot tornar a remuntar el desnivell per una altra pista que, en direcció nord-est, passa per la casa de l'Orri i puja fins als plans de l'Orri, per arribar novament a la Collada de Sant Miquel. Des de Sant Romà també es pot baixar per pista de terra fins a Vilada.

Dos camins de peu (magnífics pel seu recorregut, però tots dos amb fort desnivell) pugen al Roc de la Clusa, un per cada banda. Cal partir del Cap del Pla (1.220 m aproximadament, sector 3) i pujar fins al Coll de les Bassotes (1.320 m, punt d'unió entre la carena dels Serrats i la de l'Albiol) i després fins al Coll del Tosquer (1.450 m, punt d'unió entre l'Albiol i el nus de la Clusa). En aquest punt hi ha una doble possibilitat:

• Deixant les parets de la Clusa a l'esquerra, es travessa el Bas del Grapissot (un flanqueig estret per la roca del mateix nom) i es puja enmig d'una bona fageda, fins al Collet de can Serra (1.642 m), a la dreta del Roc de la Clusa, que es pot aconseguir pel mateix llom, sense cap problema. Des del Collet de can Serra es pot baixar a la casa deshabitada del mateix nom on es troba la pista que prové de la Collada de Sant Miquel i baixa a Sant Romà.
  • El segon camí parteix també de la Collada del Tosquer i pujant pel peu dels cingles del Roc de la Clusa, que queda sempre a la dreta, va a parar directament a la Collada de Sant Miquel (1.670 m, sector 5).